• TOHTORIN HATTU

    – nukketeatteritaiteen jatkokoulutusta pohtimassa 11.10.2023 –

    Hattu tänne! Kaksi sarvipöllön poikasta matkansa alussa. Kuva maksuttomasta Create Vista – kuvapankista.

    ”Tällä tavoin he löysivät Taikurin hatun ja veivät sen mukanaan kotiin aavistamatta, että he sen avulla muuttivat Muumilaakson kaikenlaisten taikuuksien ja omituisuuksien temmellyskentäksi.” (Tove Jansson: Taikurin hattu)

    Reilu vuosi sitten pidettiin Nukketeatteritaiteen kehittämispäivä, jonka järjestivät Esittävien taiteiden koulutuksen visio 2030 -hanke, Suomen UNIMA ry ja TAM:n Nukketeatterikilta. Monelta kantilta alan koulutustakin ruotineen kehittämispäivän päätteeksi joukko nukketeatteritaiteilijoita löi kättä päälle siitä, että tulevaisuudessa tohtorin hatut siintävät kunkin päässä. Haaveena oli nukketeatteritaiteilijoiden ryhmä, joka voisi tehdä taiteellista tutkimusta ja kirjoittaa väitöskirjoja hyvässä opastuksessa yhtäaikaa. Se palvelisi taiteenlajiamme ja sen olemassaoloa, jäsentämistä ja kehittymistä.  

    Haave pohjautuu huomioon, ettei Suomessa ole tällä hetkellä nukketeatterialaan keskittyvää korkeakoulutusta. Sen sijaan esimerkiksi Baltian maissa on parhaillaan käynnistymässä useampikin alamme yliopistotasoinen koulutus: Viron musiikki- ja teatteriakatemia yhteistyössä Eesti Noorsooteaterin (ent. Nukuteater) kanssa aloittaa visuaalisen teatterin ohjaajakoulutuksen (kansallinen maisterikoulutus) ja Liettuassa Klaipeda Academy of Music and Theatre on aloittamassa objekti- ja visuaalisen teatterin koulutusta. 

    Kotimaassa vahvuutenamme on tällä hetkellä noin 100 nukketeatterialan freelanceria, jotka toimivat aktiivisesti sekä yksittäin että erilaisissa työryhmissä ja verkostoissa, ja kolme VOS -teatteria. Suurin osa freelancereista on valmistunut Turun Taideakatemian nukketeatterilinjalta, jotkut Teatterikorkeakoulusta ja ulkomaisista taidekorkeakouluista tai kotimaisten näyttötutkintojen ja muiden koulutusväylien kautta. Turun taideakatemiassa voi yhä opiskella nukketeatteria muutaman kurssin (15op) ajan osana teatteri-ilmaisunohjaajan opintoja, ja sen jälkeen ammattinukketeatterikenttä imee innokkaimmat oppiinsa. 

    Nukketeatteritaidetta tehdään Suomessa aktiivisesti ja monipuolisesti. Vaikka nukketeatteri on vakiinnuttanut asemaansa suomalaisella esittävän taiteen kentällä, se on toisaalta yhä jonkinlaisessa marginaalissa. Taiteenlajistamme ollaan kiinnostuneita laajasti myös oman kentän ulkopuolella ja nykynukketeatterin parissa syntyy kiinnostavaa, omalakista taidetta. Mutta mitä tapahtuu vaikka 10, 15 tai 30 vuoden päästä? Millaista nukketeatteria silloin on Suomessa ja ketkä nukketeatteria silloin tekevät? Uhkaako Suomea nukketeatteritaiteilijoiden sukupuutto? Kun korkeakoulutusta ei ole, missä kasvaa uusi nukketeatterin korkeasti koulutettu sukupolvi? Meillä on tarve nukketeatterikoulutukselle monella eri tasolla, myös maisterikoulutukselle. Mitäpä jos reitti sellaisen luomiseen käykin tohtorin hatun kautta? 

    Tällä hetkellä alalla on äärimmäisen paljon tietoa, taitoa ja kokemusta, jonka kiteyttäminen kirjoittamisen ja taiteellisen tutkimuksen kautta tieteelliseen muotoon voisi tuoda alalle sen tarvitseman vakauden. Vankempi pohja voisi olla voimavara myös mahdollisissa tulevissa koulutuskeskusteluissa ja alan kehittymisessä suhteessa muihin taidealoihin, joista suurimmalla osalla kuitenkin on jo asema yliopisto- ja korkeakoulumaailmassa. 

    Nämä asiat mielessä nukketeatteritaiteilijat Roosa Halme ja Elina Lajunen kirjoittivat Virosta Tallinn Treff -nukketeatterifestivaalilta sähköpostin Tampereen yliopiston teatteritaiteen professori ja teatterityön (Näty) tutkinto-ohjelmavastaava Pauliina Hulkolle. Pauliina otti asiasta välittömästi vahvan kopin. Päätettiin järjestää lokakuussa 2023 Tampereella tapaaminen, jossa Pauliina esittelee Nätyn tohtorikoulutusta, sen raameja ja mahdollisuuksia. Tilaisuus järjestettiin yhteistyössä Tutkivan teatterityön keskuksen T7:n ja nukketeatterikentän kanssa ja se oli avoin Tampereen yliopiston taiteellisille tutkijoille, taiteen tutkijoille ja koko tutkimusyhteisölle sekä kaikille jatko-opinnoista kiinnostuneille nukketeatterialan ammattilaisille. Kutsu herätti alalla laajaa kiinnostusta ja paikalle saapui lopulta 21 nukketeatterin tekijää ympäri Suomea. Oli upea nähdä osanottajakunnan laajuus ja kokemus. Tuntui siltä, että moninainen kenttämme oli kattavasti edustettuna. 

    Päivän aluksi katsoimme taiteilija-tutkija, teatteriohjaaja Mikko Bredenbergin ja nukketeatteritaiteilija Mira Taussin Nätyn maisteriohjelman näyttelijäopiskelijoille ohjaaman runollisen ja visuaalisen esityksen Kadonnutta aikaa etsimässä, joka perustuu Marcel Proustin samannimiseen romaaniin. Bredenbergin sovittamassa, Proustin tekstiä tulvivassa filosofisessa esityksessä nähtiin muun muassa neljä näyttelijää ja nukke, jotka kaikki esittivät samaa hahmoa, erilaisista näkökulmista. 

    Esityksen jälkeen kokoonnuimme kuuntelemaan ja keskustelemaan jatko-opinnoista Tampereen yliopiston Teatterimontun aulaan kahvien kera. Paikalla olivat Nätyn ja Tutkivan teatterityön keskuksen puolesta Pauliinan lisäksi tutkijatohtori Teemu Paavolainen, teatterityön yliopistonlehtori FT Davide Giovanzana ja Nätyn professorina juuri aloittanut Esa Kirkkopelto, jonka painopistealueena on monialainen taiteellinen tutkimus. Paavolainen on tutkinut mm. nukketeatteria ja esiintyviä esineitä. Giovanzana  tutki väitöskirjassaan näytelmän pelin ilmiötä keinona vahvistaa tai häiritä ”teatraalisuuden-todellisuuden” kahtiajakoa. Hän on myös opettanut mm. Turun Taideakatemian nukketeatteriopiskelijoille fyysistä teatteria ja naamioteatteria. Hulkko puolestaan on tutkinut mm. dramaturgiaa, materiaalisuutta ja ruumiillisuutta koskevia kysymyksiä. Paikalla olivat myös väitöskirjaansa viimeistelevä nukketeatteritaiteilija Riku Laakkonen ja taiteellista tutkimushanketta Tampereen yliopistolle affilioituneena tehnyt Kati Andrianov, jotka esittelivät tutkimushankkeitaan. Laakkosen tutkimus “Esineilmaisu ja sosiaalinen kuolema: Kanssa-animointi ikäihmisen heikkoa toimijuutta rakentamassa” on osa laajempaa Sosiaalisen kuoleman kynnyksellä -tutkimushanketta. Andrianov kertoi tiedettä ja taidetta yhdistävästä “Manipuloinnin kieli: työelämä esityksenä” -hankkeesta, jossa hän on toiminut tutkijana ja koordinaattorina. 

    Tampereen yliopistossa on mahdollista suorittaa tohtoriopinnot esittävien taiteiden taiteellisen ja tieteellisen tutkimuksen parissa. Tutkimuskohteena voi olla esimerkiksi näyttelijäntaide, esiintyjän työ, esiintyjän taide – tältä osin myös esineilmaisu. Nukketeatteri itsessään sisältää monta taidealaa ja esimerkiksi visuaalinen ilmaisu on elimellinen osa nukketeatteria. Jos oma kiinnostus on tutkia nukketeatteria esim. selkeästi visuaalisuuden, nukkien ja lavastuksen kautta, saattaa oikeampi opiskelupaikka olla Taideyliopisto. Tutkimuskysymyksen asettelu ratkaisee, minkä yliopiston resurssit palvelevat parhaiten mitäkin tutkimustyötä. Kun ensimmäiset nukketeatteritaidetta tutkineet tohtoriopiskelijat valmistuvat, voisi olla mahdollista luoda nukketeatteritaiteen / nykynukketeatterin tutkimusryhmä, jossa seuraavat tohtoriksi opiskelevat tekisivät tutkimuksiaan. Sitä ennenkin on mahdollista luoda vapaasti itsenäisiä opintopiirejä, vaikka jo tänään!

    Jatko-opintoihin taiteellisen tohtorin tutkintoon Tampereella tarvitaan maisteritutkinto tai ylempi ammattikorkeakoulututkinto esittävän taiteen alalta. Erilaisia maisteriopintoja on mahdollista hakeutua suorittamaan esim. Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun tai ulkomaille ja YAMK -tutkintoja tarjoaa moni ammattikorkeakoulu. Myös Tampereen yliopistolla käynnistyy syksyllä 2024 teatteritaiteen maisteriohjelma, joka saattaa olla joillekin nukketeatterialan ammattilaisille hyvä mahdollisuus jatkaa opintoja. Alkavat opinnot ovat luonteeltaan yksilölliset, jolloin nukketeatterin opintoja voi mahdollisesti saada sisällytettyä omaan tutkintoon jollakin tavalla. Nämä opinnot voivat olla yksi reittivaihtoehto jatko-opintoihin. 

    Käytännössä jatko-opintoihin suuntaaminen vaatii hakukelpoisuuden lisäksi tutkimussuunnitelman. Ensin on hankittava omaa tutkimustyötä ohjaamaan mahdollinen professori, joka on kiinnostunut tutkimusaiheesta ja jonka kanssa tutkimussuunnitelma viedään loppuun. Usein suunnitelman teko vaatii noin puoli vuotta. Itse haku jatko-opintoihin Tampereelle on kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä. Jatko-opintoihin ei automaattisesti saa opintotukea tai palkkaa yliopistolta, vaan opiskelu täytyy rahoittaa samoin kuin taiteellinen työ, usein apurahoin. 

    Miksi sitten hakea jatko-opintoihin? Väistämättä taiteen tekemiseen kuuluu tutkimuksellinen luonne. Moni tekee taidetta kehittävää tutkimusta tai tutkivaa taidetta, mikä ei kuitenkaan ole varsinaista taiteellista tutkimusta. Taiteellisessa tutkimuksessa olennaista on reflektio ja teoreettinen viitekehys, metodologia ja taiteellisen toiminnan menetelmät, oman työskentelyn altistaminen kriittiselle ja tarkalle ajattelulle. Kirkkopellon pohdinnasta mieleen tarttui, että taiteilija-tutkijuus on transformaatioprosessi, työ ei ole (vain?) kehittämistä vaan muuttamista. Tutkimus väistämättä muuttaa taiteilijaa ja hänen tekijyyttään. Pauliina Hulkon mukaan taiteellista tutkimusta syntyy, kun on valmis olemaan dialogissa muiden alojen kanssa. Tampereen yliopistossa kannustetaan siis monialaiseen taiteellisen tutkimiseen.

    Tutkimuksen tekemiseen voi johdattaa halu kehittää ja muuttaa omaa alaa tai kehittää jotain erityistä tekniikkaa omalla alalla, löytää vastauksia. Suhde tutkimusaiheeseen tulee olla jossain määrin intohimoinen tai ainakin niin inspiroitunut, että aiheen kanssa jaksaa elää tiiviisti neljä vuotta.

    Taiteellinen tutkimus yhdistää taiteellista toimintaa ja taiteilijalähtöistä tutkimusta. Tohtoriopinnot taiteellisena tutkimuksena voivat sisältää useampia esityskokonaisuuksia, esimerkiksi kaksi tai kolme näyttämöteosta. Kirjallisen osuuden suhteen on mahdollista kirjoittaa useita artikkeleita tai yksi iso kokonaisuus. Sekä Laakkonen, Hulkko että Andrianov suosittelivat osallistumista alan konferensseihin pitämään esitelmiä ja puheita omasta tutkimusaiheestaan.

    Yliopistonlehtori Davide Gioavanzan mukaan tämä aika on otollinen nukketeatterialan tutkimukselle. Nukketeatterin ja esineteatterin luonnollinen tapa katsoa maailmaa toisella tapaa, ilman itsestään selvää ihmisen katsetta ja tuoda esille muita olentoja, ihmisiä, esineitä, materiaalia, mitä vain, voi olla valttikortti tulevaisuuden tutkimuksessa. Senkin takia juuri tällä hetkellä nukketeatterin parissa työskentelevien kannattaa ottaa nukketeatterialan tutkimuksesta koppi. 

    Palatkaamme hattuun, tohtorin, tai taikurin silinteriin. Janssonin kirjassa Muumipappa kokeilee uutta hattua päähänsä, mutta se on hänelle liian iso. Muumimamma päättää, että hattu on hyvä roskakori. Muumit syövät aamupalaksi munia ja heittävät kuoret silinterihattuun. Kuoret muuttuvat pilviksi. Pilviksi, jotka kestävät muumien painon. 

    Roosa Halme ja Elina Lajunen 

    Aura of Puppets ja TAM:n Nukketeatterikilta

    Reilu puolet tilaisuuteen osallistuneista on valmistunut Turun taideakatemian nukketeatterilinjalta, jotkut myös Teatterikorkeakoulusta, joillakin on nukketeatteri- tai teatterialan korkeakoulutus ulkomailta, jotkut ovat suorittaneet nukketeatterin näyttötutkinnon Pieksämäen Seurakuntaopistossa. Mukana oli myös lehtori Ari Ahlholm Turun Taideakatemiasta ja neljä pitkän linjan nukketeatteriveteraania, jotka ovat olleet vahvasti kehittämässä suomalaista nukketeatterikenttää: Leila Peltonen, Oili Sadeoja, Mansi Stycz ja Maiju Tawast. 

    Avainsanat:


  • NUKKETEATTERI JA TAITEELLISET JATKO-OPINNOT TAMPEREEN YLIOPISTOSSA

    11.10.2023 Tapaaminen nukketeatteritaiteilijoille, jotka ovat kiinnostuneet tohtoriopinnoista

    Paikkana on Teatterimontun aula, Tampereen yliopiston Päätalon D-siipi, Kalevantie 4.

    Reilu vuosi sitten pidettiin Nukketeatteritaiteen kehittämispäivä, jonka järjestivät Esittävien taiteiden koulutuksen visio 2030 -hanke, Suomen UNIMA ry ja TAM:n Nukketeatterikilta. Monelta kantilta alan koulutustakin ruotineen kehittämispäivän päätteeksi joukko nukketeatteritaiteilijoita löi kättä päälle siitä, että tulevaisuudessa tohtorin hatut siintävät kunkin päässä. Haaveena on nukketeatteritaiteilijoiden ryhmä, joka voisi tehdä taiteellista tutkimusta ja kirjoittaa väitöskirjoja hyvässä opastuksessa yhtäaikaa. Se palvelisi taiteenlajiamme ja sen olemassaoloa, jäsentämistä ja kehittymistä.  Visiitti Tampereelle tapaamaan taiteenlajiamme kohtaan avoimesti suhtautuvaa tutkijayhteisöä toivon mukaan valaisee tohtorinopintojen todellisuutta, mahdollisuuksia ja vaatimuksia. Myös väitöskirjan aiheita voi tuoda esiin pohdittavaksi vierailun aikana. 

    Päivän aloittaa Mikko Bredenbergin ja Mira Taussin Näty-MA-kurssille sovittama ja ohjaama Kadonnutta aikaa etsimässä -esitys Montussa. Sen jälkeen tapaamme teatteritaiteen professori ja tutkinto-ohjelmavastaava Pauliina Hulkon. Tilaisuus on avoin T7 -väelle eli Tampereen yliopiston taiteellisille tutkijoille, taiteen tutkijoille ja koko tutkimusyhteisölle sekä kaikille jatko-opinnoista kiinnostuneille nukketeatterialan ammattilaisille. Paikalla ovat myös väitöskirjaansa viimeistelevä nukketeatteritaiteilija Riku Laakkonen sekä taiteellista tutkimushanketta Tampereen yliopistoon tekemään affilioitunut Kati Andrianov.

    Päivän ohjelma

    13:00 Mikko Bredenbergin ja Mira Taussin Näty-MA-kurssille sovittama ja ohjaama Kadonnutta aikaa etsimässä -esitys Montussa 

    15:00–15:15 Kahvit ja tervetuloa

    15:15– 15:45 Esittely: Taiteellinen tutkimus Nätyllä + yleisökysymykset

    15:45–16:30 Tutkimusesittelyt

    – Kati Andrianov (n. 15 min.) 

    – Riku Laakkonen (n. 15 min.)

    – keskustelua esittelyistä

    16:30–17:15 Kysymyksiä ja ihmettelyjä taiteellisista jatko-opinnoista ja tutkimuksesta 

    Klo 17.30- vapaamuotoiset jatkot illallisen ja jälkikeskustelun äärellä (omakustanteinen)

    Jos tulee kysymyksiä tai muuta asiaa päivään liittyen, otapa yhteyttä:

    Elina Lajunen, elinalajunen@gmail.com / Aura of Puppets

    Roosa Halme, roosa_halme@hotmail.com / TAM:n Nukketeatterikilta

    Avainsanat:


  • TERVETULOA NUKKETEATTERITAITEEN KEHITTÄMISPÄIVÄÄN 10.5.2022

    Tervetuloa nukketeatteritaiteen kehittämispäivään tiistaina 10.5.2022 klo 9.30 – 15.30:

    Nukketeatterin tulevaisuusstrategia & esittävien taiteiden koulutusvisio 2030

    Tule kehittämään suomalaista nukketeatterikulttuuria yhteiseen tapahtumaan. Tapahtuman pääpaikka on Turku, ja tapahtuman muut kokoontumispaikat ovat Helsinki ja Lempäälä.

    Aamupäivän aikana rakennetaan strategisia suunnitelmia nukketeatterin tulevaisuudelle. Tule mukaan ideoimaan ja luomaan konkreettisia tavoitteita suomalaiselle nukketeatterille. Millaisena näet nukketeatterikentän tulevaisuudessa, viiden tai kymmenen vuoden päästä? Miten nukketeatteritaiteilijat ottavat työssään huomioon ekologisuuden ja megatrendit? Tilaisuus on jatkoa vuoden 2019 Nukketeatteritaiteen tulevaisuusverstaalle. Strategiaverstaassa pohditaan, miten edellisessä verstaassa ja sen jälkeen luotuja visioita voidaan toteuttaa. Verstaan vetää tanssitaiteilija,  tulevaisuudentutkimuksen maisteri Satu Tuittila.

    Iltapäivällä keskitytään nukketeatterikasvatuksen ja -koulutuksen tulevaisuuteen. Tule jakamaan ajatuksiasi tekeillä olevaan visiotyöhön. Miten koulutusta kehittämällä  voidaan taata nukketeatterin saavutettavuus eri-ikäisille oppijoille, harrastajille ja ammattiin tähtääville? Miten nykynukketeatteritaiteen laatu saadaan pysymään korkealla jatkossakin? Tilaisuuden vetää kansallisen Esittävien taiteiden koulutusvisio 2030 -hankkeen projektipäällikkö Susanna Metsälä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta.

    Ohjelma
    9.30 -10 Aamukahvit
    10-12 Nukketeatterin strategiatyöpaja
    12-13 Lounas (omakustanteinen)
    13-15 Nukketeatterin koulutusvisio 2030
    15-15.30 Iltapäiväkahvit

    Tilaisuuteen osallistuminen
    Tilaisuus järjestetään seuraavissa paikoissa:
    Turussa, Turun Taideakatemian Lemminkäisenkadun toimipiste (Lemminkäisenkatu 30)
    Lempäälässä, Kulttuurikeskus PiiPoossa (Ideaparkinkatu 4)
    Helsingissä, Metropolitan Puppets, tila varmistuu huhtikuun aikana

    Voit osallistua tilaisuuteen myös kutsumalla kokoon oman alueesi nukketeatteritaiteilijoita, -kasvattajia ja kouluttajia ja nukketeatteritaiteen ystäviä. Ilmoita osallistujaryhmän kokoontumisesta ilmoittautumislomakkeessa. Kokoontumisen järjestämiseksi tarvitaan luotettava verkkoyhteys, tietokone tai vastaava laite, zoom-sovellus ja riittävä äänentoisto. Huomaathan, että tilaisuuteen ei ole yksittäisillä henkilöillä etäosallistumismahdollisuutta, koska ajatusverstaiden työskentely perustuu dialogiselle keskustelulle ja läsnäololle.

    Tilaisuus on maksuton.

    Ilmoittaudu 2.5. klo 23.59 mennessä TÄSTÄ LINKISTÄhttps://link.webropolsurveys.com/S/88E39B09A7F278E1

    Lisätiedot ja kysymykset
    Roosa Halme, roosa_halme@hotmail.com
    Timo Väntsi, timo.vantsi@gmail.com

    Järjestäjät
    Tilaisuuden järjestävät Esittävien taiteiden koulutuksen visio 2030 -hanke, Suomen UNIMA ry, TAM:n Nukketeatterikilta

    Lisätietoa järjestäjistä:
    Esittävien taiteiden koulutuksen visio 2030  on Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun käynnistämä hanke kansallisen vision luomiseksi teatterin, tanssin, sirkuksen ja performanssitaiteen kasvatuksen ja koulutuksen aloille.
    https://www.uniarts.fi/projektit/esittavien-taiteiden-koulutuksen-visio-2030/

    Suomen UNIMA ry on kansainvälisen nukketeatterijärjestön UNIMA – Union Internationale de la Marionnette  jäsenyhdistys, joka toimii alansa tiedotus- ja yhteistyöverkostona.
    www.unima.fi
    www.unima.org

    Nukketeatterikilta on yksi Teatterialan ammattilaiset TAM ry:n killoista. Nukketeatterikillan tehtävä on edistää nukketeatterialan ja alalla työskentelevien asemaa esittävän taiteen kentällä. 
    www.kumahdus.fi
    teme.fi/tam

    Avainsanat:


  • Katsaus nukketeatterikillan toimintaan ja suunnitelmiin 2022

    Nukketeatterikilta järjestää yhteistyössä Suomen UNIMAn ja Esittävien taiteiden koulutuksen visio 2030 -hankkeen kanssa suuren Nukketeatteritaiteen kehittämispäivän 10.5.2022. Aamupäivän aikana rakennetaan nukketeatterin tulevaisuuden strategiaa. Tanssitaiteilija, tulevaisuuden tutkimuksen maisteri Satu Tuittilan vetämä ajatusverstas on jatkotapahtuma vuoden 2019 Nukketeatteritaiteen tulevaisuusverstaalle, jossa pohdittiin nukketeatteritaiteen merkityksiä tulevaisuudessa eri näkökulmista Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen opastuksella. Iltapäivällä keskitytään nukketeatterikasvatuksen ja -koulutuksen tulevaisuuteen. Tilaisuuden vetää Esittävien taiteiden koulutusvisio 2030 -hankkeen projektipäällikkö Susanna Metsälä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta. Tapahtumasta tiedotetaan tarkemmin huhtikuun alussa.

    Kuva peuranpäästä, joka on tehty nukenvalmistustekniikalla
    Laura Hallantien valmistama peuran pää Uusi päivä- televisiosarjaan.

    Vuonna 2022 kilta keskittyy myös nukketeatteritaiteilijan moniroolisuuden esille tuomiseen työsopimuksia laadittaessa niin työn sisällön, työajan kuin palkkauksen näkökulmasta.

    Keväällä 2021 ilmestyivät killan toimesta päivitetyt Nukketeatterialan palkkasuositukset, jotka on ensimmäisen kerran luotu vuonna 2015 ja kertaalleen päivitetty 2018. Vuonna 2021 kilta on järjestänyt Kohti eettistä työelämää taiteen kentällä – dialogisen seminaarin ja Tekijänoikeuskoulutuksen nukketeatteritaiteilijoille yhteistyössä nukketeatteriverkosto Aura of Puppetsin kanssa. Parhaillaan pitkäjänteisenä tavoitteena on saada nukketeatterialan nimikkeet osaksi Teatterialan TES:siä, jolloin VOS-teatterit sitoutuisivat virallisesti nukketeatteritaiteilijoiden palkkaamiseen TES:n taksojen (joihin palkkasuositukset pohjautuvat) mukaisesti. 

    Avainsanat: