-
Kari Söderqvist: Yleisötyön merkityksen jäljillä
Millaiset asiat ovat yleisötyölle ominaisia? Onko yleisötyö merkittävää tai merkityksellistä? Mihin yleisötyö on terminä matkalla? Mitä yleisötyöstä ollaan mieltä?
Näitä kysymyksiä pyörittelin mielessäni, kun lähdin työstämään tutkielmaa yleisötyöstä. Kielitieteellinen kandidaatintyöni Tuhat näkemystä yleisötyöstä – katsaus yleisötyön merkitykseen valmistui joulukuussa 2023. Tutkimukseni kokonaisaineisto koostui kahdesta aineistosta. Ensisijainen aineistoni oli kyselylomake ja sen tuottamat vastaukset: 43 vastaajaa tuotti 126 lausetta tai useamman virkkeen mittaista vastausta yleisötyöstä monivalintavastausten lisäksi. Toissijaisen aineiston löysin Sketch Engine -korpusohjelmistosta, josta analysoin 912 virkettä yleisötyöhön liittyen.
Tutkimustulokseni heijastelivat paljolti taustakirjallisuuden esittämiä sisältöjä. Aineistoissa korostui yleisötyöntekijän rooli sillanrakentajana yleisöjen ja tekijöiden välillä. Tämän lisäksi yleisötyöntekijä rakentaa yhteyksiä myös toisten tekijöiden välille ja uudistaa sen myötä työskentelykulttuuria taideorganisaationsa sisällä. Yleisötyö nähtiin lähtökohtaisesti tapahtumalähtöisenä ja fasilitoivana toimintana, mutta sen lisäksi se nähtiin myös itsenäisenä taidetuotoksena, joka on arvokasta sellaisenaan. Työllä tavoiteltiin inkluusion lisäämistä ja taiteen saavutettavuuden parantamista; taiteet ja sen tekijät halutaan tehdä tunnetuiksi. Nämä ajatukset lienevät tuttuja tai tunnistettavia monille osallistujille ja taiteilijoille, jotka ovat yleisötyön äärelle asettuneet.
Mutta mitä uutta tai muulla tavoin mielenkiintoista aineistoista tai taustakirjallisuudesta löytyi?
Yleisötyön tunnettuudesta ollaan kyselyaineiston perusteella huolestuneita. Yleisötyöllä tai yleisötyöntekijöille ei ole vielä sosiaalisesti hyväksyttyä ja tunnustettua yksinkertaista symbolikuvaa. Millainen piktogrammin pitäisi olla, että kaikki tietäisivät sen tarkoittavan yleisötyötä? Sellaisen luominen voisi kuitenkin vakiinnuttaa yleisötyötä ja yleisötyöntekijän ammattinimikettä. Ammattiylpeyden kannalta olisi oleellista, että työ, joka tähtää taiteen tunnettuuden lisäämiseen olisi itsekin tunnetumpaa: ei ammattialan erityissanastoa vaan tavanomaista yleiskieltä. Mielestäni workshop logon tai brändin kehittämiseksi olisi paikallaan ja erityisen varteenotettava maineteko yleisötyön puolesta. Tästä kannattaakin jonkun graafisen osaajan tai työparin ottaa koppia!
Lohtua huoleen tarjoaa sosiolingvistisen tutkimusperinteen kielenmuutosta kuvaava s-käyrä. On täysin normaalia, että aikaa kuluu aluksi suhteellisen paljon, mutta tunnettuus ja sanan käyttäjämäärä on pysynyt alhaisena sekä käyttäjäkunta koostuu enimmäkseen ammattilaisista tai erityisen kielitietoisista henkilöistä. Termin vaihtaminen todennäköisesti pitkittäisi prosessia, sillä uuden ilmauksen kanssa olisi aloitettava jälleen alusta. Jotta yleisötyö-sana etenisi s-käyrällä seuraavaan vaiheeseen, eli nopeaan tunnettuuden kasvuun, olisi tapahduttava jokin myönteinen kohu: julkisuustempaus, jonka keskiössä on yleisötyö-sana tai yleisötyöntekijä. Itse ajattelen, että useita kymmeniä metrejä pitkää seinämuraalia tai somessa leviävää ilmiötä olisi hankala ohittaa.
Yleisötyön oleellisuuden odotetaan kasvavan tulevaisuudessa. Yleisötyön myönteiset päädiskurssit on nimetty omaleimaiseksi, vakiintuneeksi, muuttuvaksi, vaikuttavaksi, ihanteelliseksi, välttämättömiä yleisöjä muodostavaksi, arvokkaaksi taiteeksi ja osaksi aktiivista taidelaitosta (Ahonen, 2021). Yleisötyön tunnettuudelle vaikuttavat asettuvan esteiksi ja haasteiksi väheksyvät kollegat, uuvuttava työ, yliarvostettuuden tunne, taiteen itseisarvon pienentäminen ja kapitalismin kannattimena toimiminen. Tutkimusta tarvittaisiin kuitenkin lisää, että nämä esteet ja haasteet voitaisiin nimetä kielteisiksi päädiskursseiksi.
Yleisötyöntekijöiden kannattaisi vakuuttaa uudet tekijät ja yleisöt puolelleen jääräpäiden sijaan, paitsi tietenkin silloin, kun jäärän pään käännyttäminen on ehto yleisötyön kustantamiselle tai harjoittamiselle. Yleisötyötä ei kuitenkaan kyselyyni vastannut pitänyt turhana kaikkinensa tai täysin hyödyttömänä ylimääräisenä vaivana. Taidekentältä tuleekin jatkossa vaatia tiedostamista ja ponnisteluja, että oleellisuuden odotus voi muuttua Suomessa todellisuudeksi. Yleisötyötä ei validoida aina oleelliseksi osaksi taidetyötä, vaikka sen puuttuminen voi taustakirjallisuuden ja kyselyvastausten perusteella aiheuttaa hallaa koko taideyhteisölle.
Teatterialan ulkopuolisissa taiteen muodoissa yleisötyö nähdään kyselyaineiston perusteella jopa välttämättömyytenä. Erään vastaajan mukaan yleisötyö on edellytys pelitaiteen onnistumiselle. Lautapelitapahtumat, larpit ja verkkoalustoilla tapahtuvat moninpelit tarvitsevat osallistujia toteutuakseen. Sosiaalinen näkökulma korostuu eritoten niin kutsutuissa pervaaseissa peleissä, joissa peli saattaa asettua osaksi kaupunkiympäristöä tai tapahtua ”kuin katuesitys”. Näissä pervaaseissa peleissä sääntöjä voidaan esimerkiksi neuvotella uusiksi kesken pelin, ja yleisötyöntekijän rooli on tunnistaa tarve neuvotteluille sekä fasilitoida keskustelua tai pelitilanteiden toimintaa. Millaista yhteistyötä pelitaiteen ja teatteritaiteen äärellä voitaisiin tehdä?
Tutkimukseeni ei lukeudu sosiaalisen median julkaisut. Tutkielmatyössä ei ole tarkkoja tietoa niistä määristä, joita #yleisötyö-aihetunnisteella on erilaisissa sosiaalisen median palveluissa nykypäivänä. Yleisötyöstä on vielä niukasti tutkimusta ja sitä pitäisi tehdä lisää.
Erityisen tärkeää yleisötyön tunnettuuden kannalta olisi kirjoittaa tai puhua yleisötyöstä vähemmän virallisessa kontekstissa. Informatiivinen asiakieli, jota tämäkin blogiteksti edustaa, ei saisi olla yleisötyö-sanan ainut esiintymisympäristö. Yleisötyö pitäisi namedropata lauluissa, solmia osaksi ikonisia puhekielisiä tokaisuja tai kirjoittaa alennusjäätelöpaketin kylkeen hilpeän kokoisella fontilla. Yleisötyö-sanan olisi tärkeä tulla osaksi kielellistä leikkiä. Siitä pitäisi tehdä meemejä, siitä pitäisi puhua kympin uutisissa ja siitä pitäisi tehdä tasavertainen tuote teatteriesitysten rinnalle nettisivujen ohjelmistokalenteriin.
Jos et suostu kokemaan taidetta, niin minä vielä yleisötyöllistän sinua suoraan työpajaan.
Blogiteksti ja kielitieteellinen tutkimustyö: Kari Söderqvist, käsikirjoittaja, teatteri-ilmaisun ohjaaja ja freelance-yleisötyöntekijä.
Linkki tutkielmatyöhön: https://trepo.tuni.fi/handle/10024/153337
Avainsanat:
-
Webinaari: Esittävät taiteet – Uutta osaamista yleisösuhteen vahvistamiseen
Aika: 7.5.2024 klo 9–11
Paikka: TeamsMiten uusia yleisöjä tavoitetaan esittävissä taiteissa? Millaista osaamista yleisötyön kehittäminen edellyttää? Entä miten osaamista kehittämällä voidaan lisätä työpaikkoja alalle? Luovan ja kulttuurialan innovaatio-osaamisen ESR+-teemassa rahoitetaan kehittämishankkeita, jotka vahvistavat taide, kulttuuri tai luovan alan osaamista ja työllisyyttä sekä luovaa taloutta.
Millaisia kehitystarpeita olet havainnut uusien yleisöjen tavoittamisessa ja sitouttamissa työssäsi? Tule ideoimaan hankeaihioita yleisötyön teemojen ympärille!
Tapaaminen on suunnattu esittävän taiteen yleisötyötä tekeville ja eri yleisöjen sitouttamisesta kiinnostuneille.
Ilmoittaudu mukaan 3.5. mennessä!
Tietoa hankerahoituksesta :
Luovan ja kulttuurialan innovaatio-osaamisen ESR+-teeman rahoituksella vahvistetaan luovia aloja, luovaa taloutta sekä taide- ja kulttuurialan osaamista. Tavoitteena on osaamisen tai työllisyyden kasvaminen luovilla aloilla.
Kehittämishankkeille on varattu yhteensä 13,6 miljoonaa euroa vuosina 2021–2027. Teeman rahoittajana toimii Hämeen ELY-keskus, ja se tekee päätökset rahoitettavista hankkeista. Ensimmäinen hakukierros päättyi toukokuussa 2023. Seuraava haku avautuu suunnitelmien mukaan vuodenvaihteen 2024–2025 tienoilla. Taiteen edistämiskeskuksen Luova verkko -hanke auttaa ESR+-rahoitusta hakevia sekä rahoitusta saaneita. Luova verkko on tilaisuudessa fasilitoijana ja innostamassa hankeideointiin.
Lue lisää:
www.taike.fi/luovaverkko
Luovan verkon esittelymateriaali (pdf)
Ensimmäisen kierroksen ESR+-hankkeetLisätietoja
Tapaamisen järjestää Taiteen edistämiskeskuksen Luova verkko -hanke (ESR+). Aihetta taustoittavaa yhteistyötä on tehty Teatterialan Ammattilaisten ammattiliiton (TAM/TeMe) yleisötyökillan kanssa.Pia Repo, tuottaja, Luova verkko, Taiteen edistämiskeskus pia.repo@taike.fi
Avainsanat:
-
Yleisötyöntekijöiden suositut etäkahvit jatkuvat keväällä 2024!
Tervetuloa etäkahveille kollegoiden kanssa! Kerran kuukaudessa järjestettävässä tilaisuudessa rupattelemme, verkostoidumme ja vaihdamme kuulumisia. Yleisötyötä tekeviä on monta ympäri Suomea ja osa työskentelee yksin, joten kahvittelu tarjoaa vertaistukea ja yhteisöllisyyttä. Käsittelemme myös ammattikentän polttavia kysymyksiä, kehitysideoita ja jaamme kokemuksia työkentältä. Kutsumme kahveille myös vierailevia puhujia ja asiantuntijoita.
Kevään kahvit järjestetään seuraavasti:
ma 15.1. klo 9.30
ti 13.2. klo 9.30
ke 13.3. klo 14.30
to 11.4. klo 9.30
pe 17.5. klo 9.30Kahvitilaisuuksien teemat ja sisällöt täsmentyvät.
Etäkahvit tapahtuvat Zoomin välityksellä. Zoom-linkin kahveille saat ilmoittautumalla etäkahvien postituslistalle sähköpostilla: jenny.jumppanen@hkt.fiAvainsanat:
-
Seminaari Building Bridges: The Concrete Action for Interculturalism and Inclusion in Nordic Theatre, Espoo 27.10.2023
Aika: Perjantai 27.10.2023, klo 10.00-16.15
Osoite: Hanasaaren kulttuurikeskus, Hanasaarenranta 5, 02100 Espoo
Ilmoittautuminen: 26.10. mennessä https://bitly.ws/Xu9u
Suora lähetys: New Theatre Helsinki Youtube ja sosiaalisen median kanavatPohjoismaiset yhteiskunnat ovat jatkuvassa muutoksessa ja niissä on yhä enemmän kulttuurista ja kielellistä moninaisuutta. Kuitenkaan taide- ja kulttuurilaitokset eivät vielä heijasta tätä moninaista todellisuutta. Mitä tekoja tarvittaisiin, jotta inklusiivisuudesta ja moninaisuudesta tulisi normaalia arkea?
Seminaarissa kuullaan mm. kulttuuriasiainneuvos Riitta Heinämaan puheenvuoro Kulttuurisen moninaisuuden edistäminen pohjoismaisessa yhteistyössä Opetus- ja kulttuuriministeriöstä, esimerkki Norjasta, Nordic Black Theatre, sen taiteellisen johtajan Cliff Moustachen kertomana sekä puheenvuoro Ruotsista, Drömmarnas Hus -kulttuurikeskuksessa aiemmin näyttelijänä ja johtajana toimineen Liza Frynkokemuksia työskentelystä nuorten kanssa kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisella alueella. Ohjelmassa kuullaan myös kaksi paneelikeskustelua, joissa pureudutaan visioiden toteuttamiseen käytännössä.
Seminaarin järjestävät New Theatre Helsinki ja New Nordic Network: A Platform for Diversity yhteistyössä Hanasaaren kulttuurikeskuksen kanssa, Pohjoismaisen kulttuuripisteen ja Pohjoismaisen kulttuurirahaston tuella.
Seminaarin kieli on englanti.
Koko ohjelma: The seminar Building Bridges: The Concrete Action for Interculturalism and Inclusion in Nordic Theatre)
https://www.newtheatrehelsinki.com/
Building Bridges: The Concrete Action for Interculturalism and Inclusion in Nordic Theatre seminar 27.10.2023 https://www.facebook.com/events/1314142102640573W.O.M.B. (Worth of My Body): https://www.facebook.com/events/282769001300001
***Seminar Building Bridges: The Concrete Action for Interculturalism and Inclusion in Nordic Theatre, Espoo 27.10.2023
Time: Friday 27. October 2023, 10.00-16.15
Address: Hanaholmen Cultural Centre, Hanasaarenranta 5, 02100 Espoo
Registration: by 26th October https://bitly.ws/Xu9u
Live-stream: New Theatre Helsinki Youtube and social media channelsThe Nordic societies are ever changing and increasingly culturally and linguistically diverse. Nevertheless, the existing arts and culture institutions do not yet reflect these changes or the diverse reality that exists in the Nordics. Which action is needed to normalise inclusivity and diversity?
The seminar brings together decision-makers and performing arts professionals in the Nordic Region to discuss concrete action for a more intercultural and inclusive performing arts scene. There will be e.g. a keynote: Promoting cultural diversity in Nordic cooperation from Riitta Heinämaa, Senior Ministerial Adviser, from the Ministry of Education and Culture in Finland; an example of the Nordic Black Theatre in Norway by Artistic Director, Cliff Moustache and a keynote from Sweden: To catch the curiosity. To work with youth in a cultural and linguistic diverse area by Liza Fry, Actor and former Director and Theatre Educator at Drömmarnas Hus. There will also be two panel discussions to highlight how to put visions into practice.
The seminar is organised by the New Theatre Helsinki initiative and the New Nordic Network: A Platform for Diversity. It is a network of performing arts organizations, groups and collectives, freelance artists and art producers working with the themes of cultural/lingual diversity and inclusion and based in the Nordics or with a strong connection to the Nordic countries.
The seminar is organised together with the Hanaholmen Cultural Centre and supported by the Nordic Culture Foundation and the Nordic Culture Point.
The seminar language is English.
Avainsanat: